Yesterday

Aneb Kterak Jeníček s Mařenkou totálně zabloudili v lese.

15.7.2012 Autor recenze-Midnight Knight

Nemůžu si pomoci,ať se na věci dívám zepředu,zezadu,z boku,z nadhledu nebo přezíravě,pořád mám jeden stejný pocit,a to ten,že Pendulo Studios se kdesi samo sobě ztratilo a v poslední době se,marně,hledá.Jinak si totiž nedovedu vysvětlit poslední dva tituly,které Pendulo vydalo,The Next Big Thing a teď „horrorovou“(bůh mi snad odpustí,někam Yesterday zaškatulkovat musím a horror byl tak nějak nejblíže-fakt,že jsem to škatulkoval především po herní stránce,je bezpodstatný),tak tedy horrorovou adventuru Yesterday.Moje výhrady k Next Big Thing najdete v recenzi na zmíněnou hru-remake asi patnáct let starého propadáku Pendula „Hollywood Monsters“,který,pokud jsem dobře pátral,nikdy neopustil hranice rodného Španělska,aby se vydal na cestu světem(z toho je vidět,že hry mají někdy víc rozumu než jejich tvůrci),naprosto nezajímavý námět,etc.Jeden by si řeknul,že když jsem po světě známý poměrně dobrou trilogií Runaway,dám si pozor,abych si pověst nepokazil,tím spíš po víceméně propadáku The Next Big Thing,a příští věc,kterou vypustím do světa bude opravdová pecka,aby svět zaregistroval,že jsem zpět,v plném zdraví,kráse a parádě-leč bohužel,zůstalo jen u toho mého „jeden by řeknul“, které bylo drtivě  přehlasováno.No,zas na stranu druhou,díku tomuhle počinu Pendula nemusím hledat superlativy(ty mám už přichystané pro něco jiného) a můžu se plně a nerušeně věnovat tomu,co umím nejlíp,sarkastickým a sžíravým poznámkám na hlavy nebožáků,kteří na rozdíl ode mne něco umí a dovedou to prodat,i když já to považuji za brak.Ale to je věc názoru.Takže,bylo,nebylo,jak to vlastně všechno bylo a je..?

Yesterday není hra o kdysi slavné skupině Beatles,jak by mohl název napovídat-i když je to škoda,možná by to bylo zajímavější-Johny Yesterday je chlápek,který má hosipa(poznámka pro ty,kteří nevědí,co to znamená-má amnézii),takže větší část svého času tráví pátráním,kdo vlastně byl,zbytek pak věnuje lidem,kteří se ho snaží zabít,nebo ho už zabili(jo,nepřeslechli jste se,ale víc vám k tomu nepovím,to už bych mohl dovykládat celý příběh) Otázkám,kdo to je Johny Yesterday a především,kým by být mohl,se až na pár mlhavých náznaků autoři decentně vyhýbají,zřejmě jim došlo,že by k tomu bylo zapotřebí zapojit mozek,a především podstatně prodloužit celkovou hrací dobu.Ajvaj,tady jsem šlápnul na velmi citlivé téma-herní doba.Začnete hrát,hrajete asi tak půl hodiny a když si začnete říkat-jo,tohle vypadá dobře,a čekáte,jak to bude celé pokračovat-prásk,čeká vás nemilé překvapení v podobě závěrečných titulků.Samo o sobě by to nebyla až tak velká tragédie,člověk si pomalu začíná zvykat na současný trend epizodních her,které se v první řadě vyznačují právě krátkou herní dobou,akorát zásadní problém je v tom,že Yesterday není epizodou většího celku,a kromě zmíněné krátké herní doby má v sobě snad všechno,co mě kdy na hrách vadilo,takže asi po půlhodině hraní jsem měl nervy na pokraji zhroucení do první ve vesmíru stvořené neuronové hvězdy,tedy jsem opratě ovládání předal svému druhému *Já*,které už šílené je,takže mu nic nehrozí,sám jsem si pak uvařil kafe a koukal na svůj oblíbený seriál Charmed,který skončil právě v době,kdy *Mr.T.* dohrál Yesterday.Takže vlastně takové dvojité současné vyvrcholení jednoho narušeného muže,pochybuji,že by to bylo pro zápis do Guinessovy knihy,takže začnu radši výčtem toho,co mě na Yesterday vadilo.

Ono to všechno začíná takovou naprostou blbostí-nenamluvené komentáře toho,co děláte,co si prohlížíte,musíte si to poctivě všechno přečíst,a to je škoda,protože při hraní často narazíte na skvělé hlášky,které ale hned absencí dabingu ztrácejí část svého kouzla-( Prohlížíte si provaz a vybaví se vám přitom váš kamarád,jak se houpal u stropu,když spáchal sebevraždu-jeden příklad za všechny) Člověk zodpovědný za pohyb postav je zjevně fanoušek Startreku,postavy se totiž nepohybují normálně,ale přesouvají se pomocí warpu.(Pro nezasvěcené,a bez několika přednášek z fyziky,warp je něco,co by se zjednodušeně dalo popsat tak,že jste v jednom momentě v místě A,a současně se v tomtéž okamžiku už vyskytujete v bodě B.Vhodné pro cestování vesmírem,nevhodné pro hraní her) Ono to na první poslech nezni tak úplně  špatně,odpadá při tom zdlouhavý a bolestivě pomalý přesun postavy z jednoho rohu obrazovky do druhého,věc,na kterou jsme určitě všichni nejedenkráte nadávali,jenže..jenže když kliknete na nějaký předmět,postava se rozostří a zhmotní hned vedle zmíněného předmětu,je to zábavné tak asi první minutu-potom už to člověka začne silně iritovat,když pro nic jiného,tak člověku vadí,že vlastně pořádně nevidí,jak se postava pohybuje(což byl možná záměr,aby se ušetřilo) Jedeme dále-absence popisek.Opět věc zcela nepodstatná,tedy pokud nenarazíte na situaci,kdy máte v temné místnosti temnou jámu a v té jámě temný kámen-i když si zapnete zobrazení předmětů,bude vás to stát několik kliknutí a prohlížení,než najdete to přesné místo,kde už není jáma a je už kámen,který hledáte.Věci nepodstatné,ale jak se tak hromadí jedna za druhou,druhá za třetí..Tak co máme dále..? Kombinace a používání předmětů.Vyřešené asi tím nejhorším způsobem,který znám.Představte si,že chcete použít WC,ale postava  prohlásí,že to nejde.Šmytec,konec debaty,případ uzavřen,nápověda žádná.Teprve když časem seženete růžový toaletní papír,běžný čistící prostředek se skořicovou příchutí,nůžky a malířskou štětku,a pak opět kliknete na WC(které jste chtěli asi po páté použít chvilku předtím,ale chyběly vám ještě nůžky),najednou je WC přístupné,navíc se od postavy dozvíte,že si papírem otřete zadek,nůžkami upravíte štětec,abyste ho mohli ponořit do úžasného běžného prostředku se skořicovou příchutí a WC po sobě vyčistit.Asi nemusím říkat,že mě tím tvůrci nepotěšili.Kapitolou samou pro sebe je prakticky chaotické ovládání,chvíli hrajete za jednu postavu,chvíli za druhou,do toho se ve formě flashbacků vracíte do Johnyho minulosti,abyste,většinou v nejnevhodnější okamžik,vyřešili nějaký ten problém-stojíte třeba na kolejích,chystáte se uskočit před zrovna přijíždějícím vlakem,flashback,jste o dvacet let v minulosti,snažíte si se zlomenými palci zavázat tkaničky u bot,když se vám to po nějaké době podaří,skok zpět do přítomnosti,a co jsme to jen vlastně chtěli..?Jo,aha,vlak,a proč vlastně stojím na kolejích..?Ani tady mě tvůrci nepotěšili.

Závěrem bych k tomu výčtu přidal snad ještě nesplněné naděje-hra je od začátku až do konce prošpikovaná narážkami na okultismus,alchymii a jiné životnímu prostředí nesvědčící vědy,takže se hráč raduje,že bude kdesi v páchnoucí kobce míchat lektvary nebo vzývat ďábla,v lepším případě oboje najednou-ale jak už to v životě chodí,raduje se naivně zbytečně,při hraní si v tomhle směru,jak se tak říká,ani nevrzne(ale to ani ve směrech ostatních,abych ve vás nevzbuzoval třeba nějaké falešné naděje) Takovou tou pověstnou poslední kapkou bylo pro mě zjištění,že v nastavení máte jediný „knoflík“,kterým můžete zvuk buď zesilovat nebo zeslabovat,nikdo se nenamáhal s tak prostou a vlastně každodenní věcí,že někdo rád hudbu tlumeně,hlasy hezky nahlas,zvukové efekty někde uprostřed,někdo zas naopak-prostě máš jeden knoflík,zeslabit nebo zesílit všechno,a když se ti to,člověče,nelíbí,můžeš si tak akorát trhnout nohou.

Na stranu druhou,nemohu nezmínit originální námět-jenže to je tak asi všechno,což je velká škoda.Jako už mnohokrát,musím konstatovat,že námět hry má obrovský potenciál,z kterého by se dala vytřískat jedna naprosto skvělá hra a k ní ještě dvě nebo tři pokračování.Bohužel,nestalo se,z celého originálního materiálu využili tvůrci tak jednu setinu.Asi jako kdybych se rozhodl natočit dokument o Taj Mahal,cestou pořídil z výšky jeden snímek a po přistání pak vyplýtval zbytek filmu na debatu s prodavačem suvenýrů v nedaleké   vesnici.Krátká herní doba(osobně jsem Yestrday prolítnul jak onen pověstný výkal větrákem asi za hodinu,takže normální hráč by to měl zvládnou tak za hodiny tří,což je pořád málo),plno nedostatků,ať už objektivně či subjektivně viděno,naprosto promarněný námět,celé to na mě působí dojmem spěchu,ukvapenosti,jakoby v Pendulo Studios museli do konce čtvrtletí vyčerpat přidělené finance,tak narychlo něco splácali dohromady.(pravý důvod,proč Yestrday vznikla se asi těžko dozvím)

Nejsem neomylný ani vševědoucí*i když Mr.T. mě tvrdí pravý opak*,takže by mě nepřekvapilo,kdyby většina hráčů zjistila,že mnou uvedené nedostatky jsou vlastně super věc a Yestrday je nejlepší hrou posledních deseti let,ale osobně,až příště narazím na novou hru od Pendulo Studios,budu hoooodně dlouho uvažovat,jestli si jí pořídit,nebo za ušetřený peníz pozvat sousedku z devátého patra na kafe s příslibem sexu-momentálně to vidím tak,že druhá varianta se jeví mnohem méně riziková..:-)

*Mé druhé já a Mr.T*

Dost často se odvolávám na projevy svého druhého já,a teprve nedávno jsem si uvědomil,že vlastně nemá žádné jméno a je tudíž děsně neosobní.Rozhodl jsem se tedy okamžitě tento nedostatek napravit a bez dlouhého váhání dostala moje temná část jméno Francis T. Bigelow,kde pod „T“ si každý může představit,co chce-sám nemám nejmenší tušení,co znamená.To jen pro upřesnění,až se zase někdy budu odvolávat na Mr.T.,abyste měli přehled,o kom je řeč..:-))M_K