WRC FIA World Rally Championship

27.11.2010 Autor recenze-Standa Madukas

S nostalgií vzpomínám na Rally Championship 2000.Ač byl v té době Colin McRae Rally 2 asi lepší ,tak pro mne byla jedničkou právě vzpomínaná hra.Bylo to mnoho desítek naježděných hodin,tratě jsem měl vypilované do detailu,některé úseky jsem už jezdil po paměti.Právě WRC: FIA World Rally Championship mi tu hru při spuštění hodně připomněla,takže jsem se s chutí pustil do hraní.A jaký je výsledek?

Pozoruhodné je,že italská společnost Milestone vydala rally hru s plnohodnotnou licencí.Zajezdíte si na různých površích od asfaltu,bahna,sněhu až po šotolinu.Auta se na každém povrchu chovají jinak,stejně tak se chová jinak každé auto.Pokud nemáte s rally zkušenosti ,nebo se necítíte dost vyježděni,tak je tu na začátku pro vás Akademie,kde se naučíte různé finty.Pak si do profilu napíšete vaše jezdecké jméno,vyberete národnost a můžeme začít.Naučit se ovládat jednotlivá auta není otázka 10 minut,musíte mít už něco odježděno,mít určité zkušenosti s rally závody/tím myslím na PC/Je potřeba se naučit najíždět do zatáček,protože přetočit auto do hodin není vůbec žádný problém.Jak budete postupně ovládat víc výkonnějších vozidel a otevírat si tratě,tak poroste zájem sponzorů, kteří nabízejí více peněz za vítězství.Jsou tu i výzvy, za které jste odměněni zkušenostmi a také penězi. Obtížnost si můžete na začátku navolit/3 možnosti,od nejlehčí po nejtěžší/,ta pozvolna stoupá.Jak postupujete úspěšně závod od závodu,tak vám úspěchy odemykají cestu výše.Další rallye volíte podle toho ,co si vyberete ,odjezdit a vyhrát všechno není nutné. Často odjedete pár erzet, celé rallye s WRC auty přijdou až v závěru.Kariéra je hodně obsáhlá,strávíte u monitoru spousty hodin. V průběhu kariéry projdete pěti třídami vozidel-WRC,S-WRC,P-WRC,J-WRC a WRC Group B,vše jsou to licencovaná auta. Před každým závodem si můžete vyladit auto/časem si ho můžete i různě přelakovat,nebo na něj umístit různá graffiti/. Ve hře je celkem 65 tratí, což vypadá jako velké číslo,ale autoři si to usnadnili tím,že většinu tratí projíždíte oběma směry.Každá trať se pohybuje v rozmezí 2 až 6 minut ve kterých rychlostní zkoušku odjedete.V rámci celé rally se podíváme do Portugalska,Nový Zeland,Bulharsko,Finska,Německa,Japonska,Francie,Španělska,Británie, Švédska, Mexika, Jordánska a Turecka.Při jízdě rozeznáte jestli jedete dvoukolky nebo čtyřkolky,stejně tak je znát povrch trati.Celkem si můžete vyzkoušet 70 soutěžních aut a více než 500 rychlostních zkoušek. Zajímavě vypadá i znečištění karoserie.Pokud jedete blátivým,bahnitým terénem ,tak vidíte jak se postupně pomalu na auto nabaluje nános špíny.Ten se ještě zvětší pokud projedete přes potok či řeku.To už pak do cíle přijedete s totálně zahumuseným autem.Bohužel míra znečištění je stále stejná,takže i když si budete dávat sebelepší pozor,abyste ho nezašpinili,tak budete mít auto zaflákané stejně ,i když pojedete jako prase.WRC: FIA World Rally Championship je hrou, která se nesnaží soutěžit se sérií Colin McRae nebo Richard Burns Rally.Je to taková střední cesta,kde si můžete pomáhat tím,že zapnete aktivaci nejrůznějších pomocníků.Postupně až nabudete dojmu,že toho už umíte dost je můžete postupně zase vypínat a nakonec jezdit bez nich. S fyzikálním modelem jsem byl velmi spokojen.Ovládání na klávesnici je výborně optimalizováno,s volantem zkušenost nemám.Grafika hry je hodně průměrná,rovnat se zmíněným Colinem McRae Rally v žádném případě nemůže,ale na druhou stranu jak samotné auto ,tak i okolní krajina kolem trati nevypadá vůbec špatně.Jsou tu i hezké vychytávky jako je oblak prachu za vozem, sluneční svit (probleskování mezi stromy),promítání stínů na kapotu auta nebo velká dohlednost bez doskakování.Klávesou F1 si můžete zopakovat záznam své jízdy,včetně mnoha atraktivních pohledů z různých pozic.Graficky hra vypadá,jako kdyby zaspala několik let . Zklamáním je ozvučení hry,všechna auta působí zvukově stejně a stejně tak ruchy mají spíše amatérské parametry.Rušivý je třeba výkřik jezdce/či spolujezdce?/,pokud narazíte v rychlosti do překážky.Pokud jedete v noci ,tak auta nejsou osvětlena,což je dost nepochopitelné.Stejně tak počasí je stejné a předem dané. Buď je sucho, nebo mokro, déšť ani sněžení si neužijete.Hra je přísně koridorová,když vyjedete z předem určené trasy ,tak vás okamžitě vrátí na trať.Smutné je,že hra jde vypnout jen pomocí kláves Alt-F4.Ač jsem hru více kritizoval než chválil,tak jednu věc hře upřít nelze a tou je hratelnost.Odjezdil jsem postupně všechny závody a stále se při tom dobře bavil.I proto jsem odpustil nedostatky,hodnotím za 70%

Videoukázka 1

Videoukázka 2

Náhledy fotografií ze složky WRC FIA World Rally Championship