Project I.G.I.: I'm Going In

21.11.2012 Autor recenze-Standa Madukas

Hra z roku 2000

Project I.G.I. mě fakt dostal,protože to co vypadalo na tuctovou střílečku, se tak krásně vybarvilo,že je pro mne i po tolika letech od prvního zahrání Project I.G.I nezapomenutelný.Pokud máte rádi naplánované akce,kde to není jen o střílení,ale hlavně o tom,jak se živý dostat skrze spousty nástrah až na konec mise,tak Project I.G.I. vás rozhodně nezklame,naopak.V dnešní době by hra s takovým konceptem,navíc zaměřená na hráče,kteří mají rádi opravdové výzvy,těžko uspěla,protože vše se přizpůsobuje masovému poli hráčů.Project I.G.I. má hodně co nabídnout.Ve hře nemáte jediný save,kde byste mohli hru uložit!!! Ano,čtete dobře.V několika misích získáte jen adrenalinovou injekci ,s kterou si doplníte pošramocené zdraví, to je vše.Injekce má jen omezený dosah pomoci.Je to neuvěřitelný adrenalin,ale i nervy,když jste téměř u konce a dostanete přímý zásah  ....game over.Nejste nijak neprůstřelný hrdina,stačí maximálně tři přesné zásahy a je po vás.Objektivně musím říci,že tento typ hry je hodně náročný na čas a na strategický postup.Nepočítejte s tím ,že jí dohrajete za víkend.Je zde celkem 14 misí,které jsou víceméně stejně náročné.V mém případě to byl zhruba týden intenzivního hraní než jsem hru pokořil.Hrajete z pohledu očí hlavního hrdiny, tj. klasicky "first person shooter".Hra navenek působí jako  klasická střílečka,kde je nutné prostřílet se z bodu A do bodu B.To je sice pravda,ale mezitím otevíráte brány,hackujete počítače,vyřazujete kamery z provozu.To že likvidujete nepřátele znamená jen jedno,dostat se tam kam potřebujete.Zbrojní arzenál je stejný jako ve většině stříleček.Máte nůž jako základní vybavení,na rozdíl od jiných her ho použijete docela často.Pak je tu několik pistolí (Glock 17 - 9x19 mm, Desert Eagle - 0.44/0.50 mm nebo Colt Anaconda - 0.44 mm),krátké automaty Uzi nebo H&K MP5SD, dlouhé automaty AK-47 a M16A2, brokovnice Spas 12 ,sniperka Druganov SVD, raketomet LAW 80 (má pouze jeden náboj),tříštivé a oslepující granáty i C4.Zbraně volíte úměrně tomu co zrovna zažíváte,takže sniperku určitě nepoužijete na boj zblízka.Můžete si zastřílet i ze stacionárních kulometů (Browning M2HB nebo FN Minimi) ale ty jsou zoufale neefektivní,takže doporučuji se jim vyhnout.Správně zvolená taktika je alfou a omegou celé hry.Můžete se sice chopit zbraně a vtrhnout do tábora,ale počítejte ,že budete za pár vteřin mrtev.Velmi důležité je používat dalekohled,který vám umožňuje pomocí červených čtverečků identifikovat pozice vojáků .Umírání je velmi realistické i když zásahové zony na nepřátelích jsou trochu zvláštní.Většinou jsem mířil do hrudníku a každý voják po zásahu sniperkou ihned zemřel,ač na sobě měli neprůstřelné vesty.Inteligence nepřátel je hodně zvláštní a nepochopitelná.Jsou schopni vás vidět na velkou vzdálenost,ještě dřív než vystrčíte hlavu,ale na druhé straně když zasáhnete jeho kolegu stojícího metr od něj,tak se v klidu prochází dál.Na druhou stranu docela dobře spolupracují,umí si křiknout a seběhnou se další posily.Co však zamrzí dvojnásob s ohledem na skutečnost,že ve hře nemůžete ukládat je fakt, že nepřátelští vojáci se znovu objevují (respawnují) v již vystřílených lokalitách, na předem definovaných místech, a několikrát, třeba hned po tom, co odejdete do další místnosti.V takovém případě je to hra nervů,protože když vás takhle sejme zezadu voják,který tam prostě neměl být ,tak to je neodpustitelné.Mile mne překvapilo,že vojáka můžete zastřelit skrze dřevěnou zeď.Zajímavé je,že kulky po sobě nechávají své vizitky ve zdech a objektech na které střílíte.Scénář hry je celkem tuctový,hrajete za bývalého člena SAS Davida Jonese, který je specialistou na vojenské operace ve východní Evropě a v Rusku.Vaším úkolem je najít překupníka zbraní jménem Josef Priboi, ale tím ,že ho najdete hra nekončí,naopak .Graduje k velkému finále.Před každou misí dostanete instrukce od operátorky jménem Anya a pak už je jen na vás jak se popasujete s úkoly.K dispozici máte mapu,respektive pohled ze satelitu s možností měnit měřítka přiblížení.Ač je to už 12 let co hra vyšla,tak po grafické stránce je to pořád velmi slušné.Grafický engine je na špičkové úrovni té doby, interiéry i venkovní prostory jsou dobře vykresleny .Rozloha některých levelů je až dvacet čtverečních mil,dohlednost je neuvěřitelně velká.Bohužel spousta objektů a i terénu se v misích opakuje,takže místy máte pocit,že tady už je vám to nějak povědomé.Animace jsou jen v rozlišení 800x600,na dnešní dobu už to není žádný zázrak.Ovládání je příjemné,škoda jen ,že se nemůžete plížit .Jones naštěstí umí několik speciálních pohybů.Při lezení po žebříku, přelézání plotů nebo jízdě po drátech elektrického vedení se hra přepne do pohledu třetí osoby a vy se můžete rozhlížet kolem sebe, jestli vás někdo neohrožuje. To samé platí i při odemykání dveří nebo hackování počítače,kde se vám navíc zobrazí ukazatel, jak dlouho bude tato činnost trvat. Zvuky jednotlivých zbraní znějí naprosto realisticky, a stejně tak i ostatní zvuky ve hře jsou kvalitní.Špičkový je i hudební doprovod,velmi dobře dokresluje celkovou atmosféru hry.Hodně to připomíná hudbu z filmů Jamese Bonda.Dabing je také bez chybiček,i když mnoho hlasů ve hře neuslyšíte.Anya i Jones jsou profesionálně namluveni.Project I.G.I.je adrenalinová výzva pro hráče,kteří mají pevné nervy a trpělivost. Hru vytvořilo Innerloop Studios z Norska a náramně se jim vydařila.Dávám 85%

Náhledy fotografií ze složky Project IGI- I'm Going In