14. 11. 1992

L.A.Noire(PC verze)

Aneb Mafia z pohledu „těch hodných“*

14.11.2011 Autor  recenze-Midnight Knight

*Kdo náleží k těm hodným je samozřejmě silně relativní,podle toho,komu hru svěříte do rukou.Takže netřeba asi říkat,že v mém podání se L.A.Noire změnilo v krvavá jatka policejní brutality,stejně jako kdyby Charles Manson,Ted Bundy nebo jiná známá psychopatická osoba vyhrála konkurz na hlídání dětské školky nebo domova důchodců-lidí,kteří nejsou schopni odporu a mohou jen bezmocně přihlížet,jak jeden po druhém z rozmaru nemocné asociální mysli umírají.To jen tak na okraj*

Mafia naruby.To bylo první,co mne napadlo,když jsem L.A.Noire od Rockstar Games rozjel.Tedy,ne naruby tak,že by mafiáni stáli na straně zákona,to už byste toho chtěli od života fakt moc,ale hrajete za policistu-detektiva,který se snaží Los Angeles od kriminálních živlů ochránit.(viz hvězdička hned pod nadpisem) Phelps Cole je veterán druhé světové války,po propuštění do civilu zjistí,že mu zřejmě chybí adrenalin,takže nastoupí do policejních řad  coby obyčejný strážník.Po úspěšném zdolání prvních několika případů,které vlastně slouží jako tutoriál,jak co funguje,se z něj stává detektiv se vším všudy a začne řešit složitější případy.Hledání důkazů,výslechy svědků.přestřelky,pronásledování padouchů a pak nezbytné bitky,než jim vysvětlíte jejich práva,automobilové honičky ulicemi L.A.,to vše vám L.A.Noire nabízí(a ještě mnohem více,viz podruhé hvězdička pod nadpisem) Krásné a nostalgické prostředí Ameriky čtyřicátých let-sice jsem už dostal kopačky s komentářem,že se mám vrátit do hrobu,ale takhle starý opravdu nejsem,abych to pamatoval,jen se rád zas a znovu dívám na filmy s Hupmphrey Boghartem-doba,kdy světu ještě nevládl Terminátor a Rambo(absolutně nic proti zmíněným postavám,ani jejich představitelům nemám,právě naopak,ale patří už do jiné doby)-takže k zneškodnění lumpa většinou stačil pořádný direkt na bradu,místo půlhodinového a občas dost nepřesvědčivého kung fu skákání sem a tam,které,jak se nám snaží vsugerovat současní režiséři,umí snad každý,od hlavního hrdiny až po uklízečku na toaletách.Nic proti tomuto soudobému trendu.ale roky před příchodem Bruce Lee do šoubiznisu mě osobně připadají víc chlapské.No,ale protože tohle téma je na víc než jeden článek,raději se vrátím zase ke hře samotné.

L.A.Noire je původně hra pro konzole(hip,hip hurá za konverzi pro PC,ještě tak udělat to samé s Heavy Rain a možná si začnu myslet,že je svět celkem prima místo k životu-u Heavy Rain se u mne jedná o holou obsesi,pokud by někdy vznikla PC konverze,stoprocentně zjistím,že není hra ani z poloviny tak dobrá,jak si myslím,ale marný,srdci neporučíte),takže podle toho i vypadá klávesové ovládání.BTW Některé věci nechápu.když u PS emulátoru jdou nastavit klávesy tak,aby odpovídaly stejnému počtu tlačítek a hejblat,kolik jich je na PS padu,proč to samé nejde udělat u konverze pro PC,a člověk se musí potýkat buď se zapamatováním,co která z xy kláves dělá,nebo složitým  mapováním kláves tak,aby člověku co nejvíce vyhovovaly.Nevím jak komu,ale mě třeba klasický WASD přijde totálně nepraktický,občas až nepoužitelný při kombinaci s jinými klávesami,takže pokud mohu,namapování klávesnice je první věc,kterou u takových her dělám.Až se s ovládáním sžijete,zjistíte,že se hra opravdu,až na pár výjimek,ovládá velmi pohodlně,některé funkce jsou dublované,takže občas můžete používat myš nebo klávesy,podle toho,co máte zrovna blíž u ruky,nebo čím se zrovna která činnost lépe ovládá.Jedna podstatná nevýhoda je v někdy složitém navedení postavy do správného místa-pokud hledáte na zemi důkazy a dvě různé věci leží poměrně blízko vedle sebe,může se vám stát-a asi taky stane-že si jednu a tu samou věc prohlédnete 4x,než se vám podaří svou postavu vmanévrovat do takové pozice,aby se sehnula i pro tu druhou věc,ale těžko posoudit,jestli za tohle můžou klávesy nebo samotný engine. Druhou věcí,která mne během hraní doháněla k nepříčetnosti,je všudypřítomný Autosave a naopak totální absence normálního Save,proč,hned vysvětlím.Během vyšetřování samozřejmě i vyslýcháte svědky,a podle toho,co vám někdo na otázku odpoví a co vy máte o dotyčné věci ve svém policejním notesu,se musíte rozhodnout,jestli vyslýchaný mluví pravdu,lže a vy mu to můžete omlátit o hlavu,nebo sice lže,ale vy na to nemáte žádný důkaz.Podle toho,jak se rozhodnete,se výslech dále odvíjí,když zvolíte špatnou variantu,dostanete od vyslýchané osoby méně informací,ale nakonec z toho vždycky nějak vybruslíte,abyste mohli pokračovat dál ve vyšetřování.Jenže-pokud jste perfekcionalisté,nebo děláte návod,v kterém chcete mít zapsané všechny správné odpovědi,musíte po každém nezdařeném výslechu rozjíždět  misi od začátku a modlit se,abyste se tentokrát už trefili,nebo vás už z toho trefí.Jestli jste vedli výslech správně,se dozvíte až na jeho konci,kdy vidíte tabulku,kolikrát jste zareagovali správně,a protože správná/nesprávná reakce se vám ihned zobrazí pouze v tutorialu,máte před sebou poměrně dlouhou cestu,pokud chcete mít všechno správně.Přitom by stačil jeden save,který by si nebohý Midnajt mohl udělat a nemusel by se proklínat,že se na tuhle práci dal.No,zas na stranu druhou,neustále tvrdím,že život není procházka harémem,takže proč se nervovat.Podle toho,jak vyšetřování vedete,a vůbec jak se coby člen elitní skupiny „Protect and Serve“ chováte,se vám zvyšuje „hodnost“,čímž získáváte bonusové body,které pak můžete v situacích,kdy nevíte kudy kam použít coby přítele na telefonu,třeba z několika možných odpovědí odstranit jednu,nebo dostat nápovědu,kam se vydat dál.

Jelikož L.A. je poměrně rozlehlé město a kriminální živly většinou nepáchají trestnou činnost pár metrů od policejní stanice(zřejmě se k nim ještě nedoneslo,že pod zářivkou policajt nic nevidí),strávíte podstatnou část hraní „on the road“,takže nebude od věci říci si něco o autech a jak se s nimi jezdí.Protože jsem hrál Mafii,první věc,kterou jsem udělal,když jsem nasednul do služebního vozu,byla zkouška,jestli můžu beztrestně zabavovat auta ostatních řidičů.Zkouška proběhla úspěšně,takže jsem okamžitě v euforii volal Madukasovi „Je to super,v L.A.Noire můžeš krást auta“-nakolik beztrestně se mi nepodařilo zjistit,ale nebyl jsem suspendován,takže jsem tím možná jen přišel o nějaký ten bod při povyšování.(Kritéria povyšování pro mne zůstala dosti obestřená tajemstvím,kdy a za co dostávám plusové body,možná to byla souhra náhod,ale několikrát jsem byl povýšen chvíli po té,co jsem buď zdemoloval svoje auto,auto jedoucí v protisměru nebo přerazil pár telegrafních sloupů,takže jsem,možná mylně,dospěl k závěru,že zločin se přece jen vyplácí) Navíc na rozdíl od Mafie jsem nemusel řidiče zabavovaného auta zmlátit,stačila klasická policejní brutalita vytáhnout nešťastníka ven a zařvat na něj,že auto se zabavuje v rámci honby za pachatelem,takže poklidné Los Angeles se pod taktovkou šíleného Midnajta po chvíli změnilo v bojiště,křižovatky zablokované tím,co zůstalo z mého posledního auta,a kličkování nově ukradeným vozem z místa činu-několikrát jsem při tom přejel svého parťáka,který očividně neměl buňky pro adrenalinové ježdění,kupodivu to vždy přežil a když jsem se pro něj po nějaké době vrátil**,neměl chuť mne zastřelit.**Nejsem samaritán,takže pro parťáka jsem se vracel z ryze sobeckých důvodů-pokud jedete a nechce se vám dívat na mapu,stačí se co chvíli zeptat parťáka,a ten vás bude navigovat,kdy odbočit-což mě samozřejmě,pokud parťák ve voze nebyl,chybělo.Mimochodem,několikrát jsem vyhodil i policisty z jejich služebního auta,které jelo kolem,žádný postih se opět nekonal a já si začal říkat,že něco není v pořádku.V L.A.Noire v tomhle směru opravdu není něco v pořádku,tedy ne že zrovna já bych si na to stěžoval,ale z hlediska těch podivných společenských konvencí,které vládnou světu.Když jsem narazil do cizího auta nebo někoho na chodníku přejel( lidem mého ražení prostě nesmíte dávat do ruky nože,pušky nebo nedej bože klíčky od auta,pokud tak učiníte,nemůžete se pak ničemu divit),sice mě parťák seřval,že jezdím jak prase,občas při katastrofě větších rozměrů na mě vyskočila v levém rohu obrazovky hláška,že mám lidi ochraňovat,ale tím to skončilo,žádné zátarasy na zlikvidování policajta,který se utrhnul z řetězu,ani Game Over,což mě připadlo poněkud divné.S tím vlastně souvisí celkové ovládání vozů,sedí na vozovce jak přibité,že by jim záviděl i pilot Formule1,pokud v plné rychlosti(sice drobnost,ale ve voze chybí tachometr,alespoň já ho nenašel) vletíte do křižovatky a odbočíte,nenásleduje žádný smyk nebo převrácený vůz,jedete si v klidu dál.Sice z hráčova pohledu příjemné,nemusíte si moc dělat starosti s brzděním,ale celé to pak hře ubírá na autentičnosti.(S nostalgií jsem vzpomínal na mnohokráte již zmiňovanou Mafia,kde si člověk musel pořádně rozmyslet,jak rychle jet a kdy už má brzdit,aby se pak bez úhony vlezl do zatáčky) Ve služebním autě sice máte i sirénu,ale nezaznamenal jsem podstatný rozdíl mezi jízdou bez sirény nebo s ní,buď nemají v tomhle směru v Americe tak přísné předpisy,nebo je tam siréna jen na okrasu.Rozhodně nepočítejte s tím,že když sirénu zapnete,každý vám uhne.

Celá hra má po instalaci 13 Giga-vzpomínám na dobu ne příliš vzdálenou,kdy hry jako The longest journey na čtyřech CD byly považované za obrovské,hra na celé jedno DVD byla už rozežranost a marně uvažuji,co přijde dál,jestli se budou hry prodávat rovnou na externím harddisku-po grafické stránce sice  spokojenost-třeba krásné detaily soudobých vozů,stejně tak po hudební-po celou hru vás doprovází příjemná muzika čtyřicátých let,zejména při cestách autem,každé má v sobě zabudované rádio,ale nemohu se ubránit pocitu,že po tak mohutné instalaci by člověk od toho očekával mnohem,mnohem více.(Když nic jiného,tak o hodně víc country muziky,než kolik jí ve hře uslyšíte a o víkendech příležitost zajet se podívat na dívčí zápasy v bahně)

Blíží se konečné zúčtování,takže je čas na jeden z oblíbených Midnajtovských veletočů,kterým všechno postavím na hlavu,ale nemlaťte mne za to,když už,tak si to vyřiďte s Vesmírem,ten má prsty ve všem.Základ všeho je v tom,že jsem vlastně celou dobu srovnával L.A.Noire s Mafia,kdy byl vítěz srovnání znám hned od počátku.Pokud se ale přes tohle srovnání přenesete-a to zřejmě bude muset udělat každý,kdo Mafii hrál,zjistíte,že je to opravdu výborná hra,v které jde především o vyšetřování a jízdy po městě,mlácení padouchů(a občas i spořádaných občanů) k tomu tvoří jen nezbytnou omáčku,která není nijak podstatná.Osobně jsem se při hraní výborně bavil(i když někdy,viz pasáže výše,z důvodů,které spořádanému člověkovi připadnou přinejmenším psychopatické) a věřím,že se u toho budete bavit také-a nejen při ničení veřejného majetku,jako jistá nejmenovaná osoba..:-)M_K