The Hardy Boys – The Hidden Theft

22. 3. 1985

The Hardy Boys – The Hidden Theft

aneb „Nepotěšil jsem se,takže ani vás nepotěším“

21.listopadu 2008 Autor recenze-Midnight Knight

Tak nějak by se dal ve zkratce vyjádřit první,druhý až desátý pocit z „detektivní“ hry o Hardyho klucích Joe a Frankovi,kteří ve svém volném čase spolupracují s ATAC(American Teens Against Crime)-to je taková americká odnož Rychlých Šípů,tak asi po deseti pivech,takže u toho člověk usíná.Většinou se mi opakovaným hraním /recenze,screeny, savy,napsat návod,zahrát podle toho,co jsem napsal a opravit všechny kopance/ podaří ke hrám,které si mne na první pokus moc nezískaly,přeci jen nakonec najít cestičku,Hardy Boys patří mezi vyjímky,čím častěji jsem je spustil,tím víc jsem byl otrávený.Nevím jak kdo,ale jak vidím,že hru publikuje The Adventure Company,začínám z toho mít divný pocit-sice se najdou i dobré kusy,které uvede na trh,ale těch průměrných až horších je přece jen víc.Pouze můj názor,nikomu ho nevnucuji.Hardy Boys od XPEC(Have fun together !...) rozhodně nepatří mezi ty světlejší chvilky TAC,naopak.XPEC stvořil cosi,co jsem(not XPECting) nepředpokládal,a i když je možné,že se u toho druhá strana bavila,tak vzájemné to rozhodně nebylo.*Omlouvám se všem neanglicky rozumějícím lidem,ale firma s tak děsným názvem si o takovou slovní hříšku přímo prosí na kolenou*Tolik asi na úvod,a teď se do toho pustím takříkajíc od podlahy,ne li ještě hlouběji.Hardy Boys by vlastně mohla sloužit jako dokonalá příručka o tom,jak vytvářet ve hře umělé problémy samy pro sebe,jen aby hra byla o něco delší-to je to první,co člověk zaregistruje hned na začátku,a během hraní se v tom jen utvrzuje.Posuďte sami-do Hardyho domu(naši hrdinové bratři Frank a Joe,plus tetička Trudy,máti Laura a otec Fenton) přijde mladý policista a začne matičce Lauře vykládat,že musí okamžitě mluvit s jejími syny kvůli přestupkům,kterých se dopustili.Když je s bratry o samotě,sice jim vysvětlí,že je ve skutečnosti agent ATAC(American Teens Against Crime) a nese jim spěšnou zásilku,jenže co to pomůže,když škoda už je napáchána,oba bráchové mají zaracha a máti jim sebere klíčky od motorek-ve kterých navíc mají i své mobily.Takže dříve,než se pustí do vyšetřování,kdo vykradl dům ctihodného pana Spencera,musí vyřešit,jak se vůbec dostat z domu ven.A tak to jde pořád-chcete vyslechnout herce v divadle?,žádný problém,stačí,když mu naaranžujete scénu pro přednes Hamleta a dozvíte se od něj..že vlastně skoro nic neví.Nebo je libo promluvit si s prodavačem v obchodě?,není nic snazšího,musíte mu jen srovnat ve výloze figuríny,a až skončíte,prodavač odejde,vás v obchodě zamkne,takže a)nic jste se nedozvěděli,b)máte další námět k přemýšlení-jak se dostat ven.Upřímně řečeno,ono tvůrcům nic jiného nezbývalo,bez ustavičného házení klacků pod nohy by samotné vyšetřování mělo velice rychlý průběh-přišli,vyřešili,odešli.Proto v úvodu píšu o detektivce v úvozovkách,většinu hry budete řešit rébusy,které s vyšetřováním nemají buď naprosto nic společného,nebo se ho dotýkají jen letmo-ad absurdum je to dotaženo ve scéně,kdy musíte improvizovat,abyste policistovi sehnali náhradní pásku na označení místa činu,protože na policejní stanici jí nemají.No,pokud jen máte rádi složité hlavolamy,možná si říkáte,že to až tak špatné nebude.Omyl,aby se vám hra zalíbila,musíte mít navíc silné sklony k masochismu,je tady totiž ještě celková hratelnost,a ta je příšerná.Není mi sice jasné,jak toho autoři docílili,hra nemá žádnou super propracovanou grafiku,právě naopak,ale při každém přechodu z jedné lokace do druhé si můžete klidně odskočit-majitelé rychlejších PC na toaletu,vlastníci staršího hardware do obchodu pro zásoby potravin na víkend.Vzhledem ke skutečnosti,že mezi lokacemi se pohybujete pořád,po několika „loading“,u kterého civíte pořád na stejný obrázek,toho začnete mít tak akorát dost.Každý load-a je jedno,že jste v dané lokaci před chvílí byli,v paměti nezůstává načtený-trvá tak asi deset sekund..a to jsem se snažil počítat každou sekundu co možná nejpomaleji.Osobně mě to znechutilo hru natolik,že jsem jí po půlhodině hraní odložil stranou a vrátil se k ní až za týden-kromě vrozeného masochismu i proto,že během loadu se dá v klidu vysypat popelník,uvařit kafe,udělat si něco k jídlu,bez toho,že by měl člověk pocit,že tím marní čas na úkor hraní.Přitom stačilo jen málo a hra,no,mezi perly by asi i tak nepatřila,ale byla by zajímavější.Během hraní máte totiž možnost přepínat se mezi postavami,abyste stylem „ten dělá to,a ten zas tohle“ vyřešili nějaký problém.Bohužel pro zmíněné přepínání mezi postavami najdete uplatnění pouze dvakrát,jednou na začátku,a podruhé ke konci hry-jinak samozřejmě,pokud vám brácha leze na nervy,můžete sice klidně chodit jen s jedním,ale jenom v rámci jedné lokace.(Nostalgicky jsem přitom vzpomínal na dvacet let starého Zak Mc Kraken nebo Maniac Mansion od Lucase,kde právě ono přepínání mezi postavami bylo základem celé hry)Kromě klasického inventáře máte k dispozici i mobil,ten ale využijete prakticky jen pro čtení poznámek,i když se s ním můžete dovolat čtyřem lidem,nutnost zavolat jednomu člověkovi budete mít pouze jedenkrát během hry-další zahozená šance,jak hru zpestřit.Protože nepředpokládám,že by hra někdy vyšla i u nás,návod udělám pouze v případě,že se najde alespoň jeden zoufalec,který by po něm zatoužil.No,tak to by bylo asi tak vše,snad se příště sejdeme u něčeho zajímavějšího a hratelnějšího.M_K

Náhledy fotografií ze složky The Hardy Boys-The Hidden Theft